Michał Król “BIOART” 20.11 – 31.12. 2021 Palmiarnia Poznańska

BIOART – ma w zamiarze ukazać obcowanie natury ze sztuką, dosłownie i w przenośni. Sztuka powraca na łono natury. Powstała dzięki w większości naturalnym elementom pochodzenia organicznego, swoistym darom natury, wraca na jej łono, aby podać się samej naturze i złożyć jej hołd. Zamierzeniem ma być zjednoczenie się sztuki z naturą, ukazanie jak natura dokonuje zmian na pracach, a w ostateczności je pochłania i sztuka, staje się częścią, elementem składowym natury. Sztuka wynika z natury i w naturę wnika. Krąg się zamyka.

Na wystawie prezentowane będą cztery prace:

  1. Flora , wymiary: 60 cm/40 cm, wykonana w 2018 roku
    Obraz ukazuje roślinny charakter postaci będącej jednocześnie personifikacją natury, bóstwo przyrody. W swojej krasie tajemnicze, nieodgadnione, nieco mroczne. Praca wykonana techniką mieszaną przy użyciu kolażu. Zastosowane zostały organiczne materiały roślinne, farba olejna, i klej. Praca została zrobiona na starej płycie pilśniowej. Roślinne elementy postaci zostały, pomalowane i przytwierdzone za pomocą kleju do płyty pilśniowej. Boki zamalowane o grubości 8 mm.
  2. Brainbloom , wymiary: 46/55 cm, wykonany w 2020 roku
    Jest to rozkwit mózgu. Oznacza dominacje sił natury nad człowiekiem, a także bezpośrednie zjednanie się z nim. Nawiązuje to do bezpośredniego zintegrowania się człowieka z naturą, jego właściwie “roślinnego myślenia”. Stania się częścią przyrody, myślenia w kategoriach środowiska i bycia jego częścią. Praca wykonana jest na surowym płótnie, stanowi kolaż materiałów organicznych pochodzenia roślinnego i nie tylko, które razem układają się w kształt mózgu.
  3. Nenufary, wymiary 70 cm/100 cm, wykonany w 2015
    Wariacja na temat obrazów Clouda Moneta o tematyce “Nenufary” i interpretacja utworu Björk “Black Lake”. Obraz fakturowy wykonany techniką mieszaną za pomocą kolażu. Składa się z opiłków metalu, pochodzących z procesu skrawania, przytwierdzonych do płótna za pomocą specjalistycznego kleju, zasuszonych części australijskiej rośliny oraz, grubo lanej czarnej farby olejnej. Boki obrazu są zamalowane, co sprawia, iż nie potrzebuje on ramy. Podświetlony od tyłu ukazuje inny wymiar barw, odmienne kolory niż w normalnej odsłonie. Niczym witraż lub kwiat rozkwitający w pełnym słońcu.
  4. Ul (Kokon) wymiary 70 cm/100 cm, wykonany w 2021
    Obraz ukazuje twór przypominający kokon lub ul, stworzony przez organizmy nieznanego pochodzenia. Przestrzeń, która stanowi niezdobytą twierdzę, uchyla rąbki tajemnicy, z czym mamy do czynienia, iż najbardziej fascynujące jest to, co nieznane. Praca powstała na surowym płótnie, przy użyciu czarnej smolistej farby i włókna koksowego. Pokazuje on, że dom jako przestrzeń jest umowna, a jej symbolu nadaje zamieszkały przez nią organizm.